Uncategorized

Filmkritik kan hjælpe med de svære fag

Det er fedt at se nye film. Men hvordan kan det hjælpe dig med skolen? Film er et fantastisk medie til undervisningen. Det skaber afveksling, så det hele ikke foregår på tavlen og med næsen i bøgerne.

Men vi støder ind i et problem. Har du også lagt mærke til, at de film lærerne vælger, altid er dødkedelige? Det er et forsøg på at bringe noget underholdning ind i klasseværelset, og en gang imellem bliver hele klassen slæbt i biografen. Det er altid film, som man aldrig selv havde tænkt sig at se, så pointen med at film skulle gøre det mere underholdende, går fuldstændigt tabt! Husk at skrive en anmeldelse på disse film på filmkritik.dk, så du kan advare andre!

Men hvis du elsker film, så kan du få hjælp af en underviser eller lektiehjælper fra GoTutor. Vi kan indføre dine yndlingsfilm i undervisningen på en underholdende måde, så du rent faktisk føler, at der er afveksling fra det kedelige, og samtidig bliver det noget, du faktisk kan relatere til. Gamle film, nye film, det kan I finde ud af sammen.

Når film tænkes ind i skolearbejde, behøver det ikke kun handle om filmteori, men hvis du har brug for hjælp til mediefag, så er film jo en del af undervisningen uanset hvad. Vi har mange dygtige lektiehjælpere, som kan give en hånd med mediefag, for din lærer kan godt finde på, at vælge gamle film, hvor man keder sig så meget, at man ikke lærer noget. I kan vælge en film du kan lide, eller måske en du ikke har set endnu, men som ser spændende ud. For du kan få øvelse i mediefag, uanset hvilken film I ser!

Du kan bruge film til at øve dig i sprogfag – hvis du for eksempel har udfordringer med engelsk, tysk eller fransk, så finder din lektiehjælper en film du kunne tænke dig at se. I kan sammen lytte til ordene og udtalelser, du kan prøve at gætte dig til, hvordan et nyt ord staves. Husk at tage din filmkritik-hat på, og undersøg om sætningerne er grammatisk korrekte.

Historiefaget kan være enormt kedeligt! Det kan film råde bod på. I kan vælge en film sammen, eller du kan bruge den seneste film du så blive anmeldt på filmkritik.dk, der handlede om noget historisk. Herfra kan du prøve selv at være filmkritiker. I kan sammen lave en øvelse, eller rettere en leg, hvor I spotter de ting i filmen, der er historisk ukorrekte. For eksempel er der et tidspunkt i filmen ‘Gladiator’ hvor man kan se Russell Crowes boksershorts – så er der point! Kan du vinde? Bagefter kan du skrive ind til filmkritik.dk og sige, at filmen ikke er historisk autentisk, det vil filmkritikere elske at høre om!

Med en lektiehjælper fra GoTutor kan du blive professionel filmkritiker og blive bedre til mange fag og emner!