Hvad er bodilprisen?

Indenfor filmverden findes der mange priser og titler, som skuespillere og instruktører kæmper for at vinde, men hvor nogle naturligvis er mere anerkendte og prestigefyldt at vinde end andre. Bodilprisen er en af de mest æresfyldte filmtitler i Danmark, som uddeles hvert år. Derudover er prisen faktisk også Danmarks ældste filmpris, som tildeles den bedste film og en række andre kategorier hvert år.

Mange film nomineres hvert år til prisen, som overrækkes i forbindelse med et stort gallashow. Derudover er det muligt at blive nomineret i en række andre kategorier, herunder prisen for bedste kvindelige og mandlige hovedrolle, prisen for bedste kvindelige og mandlige hovedrolle samt prisen for bedste amerikanske film og bedste ikke-amerikanske film.

Yderligere er der en kategori for bedste dokumentarfilm samt en såkaldt Blockbuster Talentpris. Den sidstnævnte pris tildeles nye talenter, som ventes at have en stor karriere indenfor filmbranchen, og dette kan således være alt fra instruktører og klippere til skuespillere. Det er således ikke kun dem, der står bag kameraet, som har mulighed for at vinde en bodilpris – der er både titler til den bedste fotograf og for det bedste manuskript. Hvis du vil med til bodilprisen, så har du faktisk denne mulighed, idet der altid sættes billetter til salg, dog skal du være hurtig ude, da der kun er et begrænset antal billetter til salg. De kan købes online via Billetlugens hjemmeside og koster normalvis omkring 495 kroner inkl. gebyr. Er du så heldig, at du når at få fat i en billet, så vil du altså have mulighed for at kunne opleve nogle af de største talenter indenfor filmverden i virkeligheden. Mange af de store danske instruktører, skuespillere, klippere og kamerafolk vil være tilstede på dagen.